VIKTIGT MEDDELANDE: Vi utför endast akuta serviceärenden under pandemin

Vanliga frågor och svar(FAQ)

bild med text vanliga frågor och svar

Här kan du få svar på de vanligaste frågorna.

  • Du som hyresgäst ansvarar själv för persiennerna i din bostad. Efter inflytt i din lägenhet har du 8 dagar på dig att anmäla fel och brister i bostaden. Anser du att persiennerna är i dåligt skick inom den tiden, kan vi komma och plocka ner dem åt dig. Vill du däremot ha dem kvar, ansvarar du själv för underhållet på dem.
  • Nej. Arvika Fastighets AB tillåter inget eget bygge av altaner, uteplatser eller liknande.
  • Vissa störningar är oundvikliga i flerbostadshus. Det bästa är alltid att försöka prata med grannen för att finna en lösning. Är detta inte möjligt, kontakta då vårt kontor. Besök oss eller ring på 0570-816 90. Sker störning under icke kontorstid så ringer ni 0570-818 88 så kommer vårt bevakningsföretag vid behov ut till er och hjälper er att reda ut problemet. Uppge ditt namn, adress, telefonnummer, vad som händer och vem som stör dig. Du är naturligtvis skyddad med sekretess, vi uppger aldrig uppgiftslämnaren.
  • Uppsägningstiden är tre hela kalendermånader. Vid dödsfall och flytt till äldreboende är det en hel kalendermånad. Ex. Om du säger upp ditt avtal den 14 maj slutar det att gälla 31 augusti. Hyran ska betalas som vanligt hela uppsägningstiden.
  • Ja, bl.a. om du ska jobba eller studera tillfälligt på annan ort. Ansökan skickas till Arvika Fastighets AB, Bostads-förmedling.
  • Arvika Fastighets AB har ingen egen kravverksamhet utan köper den tjänsten av Visma inkasso. Detta innebär att om du inte betalar hyran i tid skickas skulden till Visma inkasso och du får ett inkassokrav från dem. På denna finns då även omkostnadspålägg och ränta. Hyran och dessa kostnader ska då betalas till Visma Inkasso. Betalas inte skulden inom de dagar som finns angivet på kravet skickas ärendet vidare till Kronofogdemyndigheten för handläggning.
  • Förfallodagen är sista vardagen före varje kalendermånads början! Observera att hyran betalas månaden innan, förskottsbetalning.
  • Ja, det finns i de flesta lägenheter. Operatörerna är Com Hem och Telia. I vissa lägenheter kan det behövas en adapter för Telia. Den kan hämtas kostnadsfritt hos Arvika Fastighet AB reception.
  • Ja, det finns ett grundutbud av kanaler via Com Hem i de flesta lägenheter.
  • Du får gärna ha husdjur i din lägenhet, men du har alltid ansvar för att djuren inte är till obehag för dina grannar.
  • Ja, men det ska utföras fackmannamässigt annars riskerar du bli betalningsskyldig vid avflytt. Arvika Fastighets AB ska alltid kontaktas innan du påbörjar något arbete.
  • Ja, det kan du få om du uppfyller en av de kriterier vi har i vår förturspolicy, se under rubriken ”Förtur till lägenhet”.
  • Nycklar kvitteras ut i reception hos Arvika Fastighets AB, Stadshuset, Ö Esplanaden 5. Du ska då ha betalt första hyran (visa kvitto) och hyreskontraktet vara undertecknat och inlämnat. Infaller den 1:a i månaden (inflyttningsdagen) på en lördag, söndag eller helgdag hämtas nycklarna nästkommande vardag efter kl 13.00
  • Varför fungerar inte appen?
    Sedan bytet av fastighetssystem så har vi inte längre en app utan en responsiv hemsida. Gå in via hemsidan och ladda ner den och lägg till på hemskärmen för att få en genväg.
  • Lägenheten jag sökte är avslutad , varför kan jag inte göra en ny intresseanmälan?
    Man kan ha 3 st aktiva intresseanmälningar igång samtidigt, sen måste man vänta tills ett av objekten är avslutat innan man kan anmäla intresse för ny lägenhet. I dagsläget ligger den spärren kvar i 2 veckor efter att ett objekt avslutats, men vår leverantör är vidtalad och detta kommer att ändras inom kort.
  • Hur gör jag för att logga in?
    Gå in på vår webbplats och logga in genom att klicka på “Mina sidor” och logga in. Logga in med personnummer och lösen. Passa också på att uppdatera dina kontaktuppgifter!
  • Varför får jag inga förslag längre?
    Du måste logga in på din profil och aktivera funktionen “prenumerera på lediga lägenheter”.
  • Vart ser jag mina poäng?
    I vårt nya fastighetssystem kan man tyvärr inte se hur många poäng man har. Vi har bett vår nya leverantör att åtgärda detta och de arbetar på en lösning.
  • Vart gör jag felanmälan via “Mina Sidor”?
    Klicka på “kontrakt” så kommer du vidare och kan göra felanmälan på din lägenhet.
  • Jag har problem med att logga in på mina sidor
    Om du har problem med inloggningen, kontakta oss i kundtjänst tfn: 0570-823 00
  • Varför försvann mina köpoäng?        
    Svar: För att behålla köpoäng krävs att man är inloggad minst en gång per år annars inaktiveras man och mister sina poäng.Man inaktiveras och mister poängen även när man tilldelats en lägenhet, byter lägenhet eller flyttar. Vill du fortsätta stå med i vår bostadskö, loggar du bara in igen så blir du automatiskt aktiverad.
  • Hur anmäler man sig i bostadskön?
    Du anmäler dig via vår hemsida genom att fylla i formuläret för intresseanmälan.
  • Hur lång är väntetiden?
    Väntetiden är varierande beroende på dina önskemål och vilket område du vill bo i. Under vissa förutsättningar kan du få förtur enligt våra förtursregler.
  • Finns det några lediga lägenheter?
    Alla lägenheter presenteras på vår webbplats. Du får själv bevaka detta och anmäla intresse,detta gör du också på webbplatsen.